Wstęp
Table of contents
Więcej warte niż służbowe auto, niż wyjazdy integracyjne, niż owocowe piątki – pracownicy chcą finansowej partycypacji swoich pracodawców w potrzebne im kursy czy szkolenia. Taki wniosek przynosi najnowszy raport „Różnice pokoleń w podejściu do rozwoju 2024” zrealizowany przez SW Research. Ale polscy pracownicy nie czekają, że za poprawę ich kompetencji zapłaci szef – większość z nich jest w stanie wydać na swoją naukę całkiem sporo pieniędzy.
Pieniądze, zdrowie i rozwój
Współczesny pracownik wie, że finanse to nie wszystko. Ceni benefity finansowe, ale rozumie też, jak ważne są inne kwestie – także te związane kondycją zdrowotną i umysłową. Nic więc dziwnego, że wśród trzech najbardziej atrakcyjnych profitów uczestnicy badania wskazali: premię finansową (66,1 proc. wskazań), prywatną opiekę medyczną (30,4 proc.) oraz dofinansowanie szkoleń (20,8 proc.). Finansowe wsparcie kursów i szkoleń przez firmę okazało się dla respondentów ważniejsze od wyjazdów integracyjnych (10,4 proc. wskazań), możliwości wykorzystywania auta służbowego do prywatnych celów (8,6 proc.) i od przekąsek w pracy (4,2 proc.). Pytane o to, co pomaga w rozwoju zawodowym, osoby biorące udział w badaniu najczęściej wskazywały na organizowane przez pracodawcę szkolenia zawodowe (52,4 proc.). Pracownikom w rozwoju pomagają też kursy (43,8 proc.) – wybierane samodzielnie i niekoniecznie ściśle związane z wykonywaną pracą, ale mające na celu poszerzenie zestawu umiejętności i kwalifikacji.
Kobiety doceniają kursy, seniorzy lubią czytać
Z badania wynika, że kobiety chcą się rozwijać poprzez korzystanie ze szkoleń zawodowych i uczestnictwo w kursach chętniej od mężczyzn. Uczestnictwo w kursach zadeklarowała ponad połowa kobiet i nieco ponad 37 proc. mężczyzn. Szkolenia zawodowe doceniają zwłaszcza starsze roczniki. Wyższy wskaźnik zainteresowania taką formą rozwoju występuje w mniejszych miejscowościach.
Na pytanie co pomaga w rozwoju zawodowym 27,4 proc. ankietowanych wskazało czytanie specjalistycznej prasy i książek. Najwięcej specjalistycznych treści czytają seniorzy – w grupie 60+ docenia tę formę rozwoju aż 40 proc. badanych. Rozwijamy się także poprzez poznawanie medialnych wypowiedzi ekspertów (9,5 proc. wskazań), udział w konferencjach branżowych (8,6 proc.) oraz networking – 8 proc.
Pracownik chce płacić ?
W raporcie z badania interesująco wyglądają odpowiedzi na pytanie: ile jesteś w stanie przeznaczyć miesięcznie na rozwój zawodowy? Kwotę do 50 zł jako maksymalną możliwą do wydania na rozwój zadeklarowało 8,6 proc. osób. Najwięcej ankietowanych (37,2 proc.) wskazało przedział 50-100 zł, niewiele mniej (34,5 proc.) zadeklarowało wydatki na rozwój zawodowy w kwocie od 100 do 500 zł. Na jeszcze wyższe miesięczne nakłady na rozwój pozwolić sobie może 6,5 proc. uczestników badania. Na ten cel nic nie zamierza wydawać jedynie 13,1 proc. ankietowanych. Jak wskazali autorzy raportu chęć inwestowania w rozwój rozkłada się na podobnym poziomie we wszystkich kategoriach wiekowych. Także osoby po pięćdziesiątce i sześćdziesiątce czują potrzebę rozwoju, nawet jeśli mogą przeznaczyć na ten cel mniej pieniędzy. Nikt z obu tych grup nie zadeklarował wydatków przekraczających 500 zł, ale ponad jedna trzecia przeznaczy na ten cel od 50 zł do 500 zł.
Na koniec warto dodać, że dla co 10-tego respondenta rozwój nie ma znaczenia. Blisko 9 proc. osób stwierdziło, że w ich zawodzie nie trzeba się ciągle rozwijać, a niemal 2 proc. badanych nie jest zainteresowana swoim rozwojem zawodowym.
Badanie zrealizowała firma SW Research na zlecenie Leadershiplibrary.pl; przeprowadzono je na grupie 500 osób w przedziale wiekowym od 18 lat do 60+. Cały raport można znaleźć tutaj.