Publikacja „Destination UX” zawiera zestaw narzędzi do projektowania programów wsparcia innowacji opartych o metodologię Service Design i Design Thinking wraz z opisami pilotaży pokazującymi ich praktyczne zastosowanie. Dodatkowo można w niej również znaleźć opisy programów zaprojektowanych w oparciu o potrzeby użytkowników.
Niniejszy dokument zawiera – w porządku chronologicznym:
- Ogólny opis projektu, jego celów i partnerów, jak również informacje o napotkanych wyzwaniach.
- Analizę podejścia opartego na projektowaniu usług (service design).
- Opis studiów przypadku, którymi partnerzy dzielili się podczas procesu wzajemnego uczenia się w trakcie projektu.
- Opis działań pilotażowych wdrożonych we wszystkich trzech krajach partnerskich i przedstawienie ich wyników.
- Wykaz źródeł, ilustracji i użytecznych linków.
- Wyjaśnienia i szablony narzędzi, które można użyć w procesie projektowym.
Materiał jest wynikiem współpracy pomiędzy Centrum Rozwoju Biznesu i Kulturalnego – KEPA (Grecja), Uniwersytetem Metropolitalnym w Cardiff – PDR (Wielka Brytania) oraz Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości – PARP (Polska).
Projekt otrzymał dofinansowanie z programu badań i innowacji Unii Europejskiej Horyzont 2020 w ramach umowy o grant nr 853668.
What the publication contains
Streszczenie 7
Informacje kontaktowe 9
Wprowadzenie 10
Czym jest publikacja „Projektowanie programów wsparcia innowacji zorientowanych na użytkownika” 10
Partnerstwo 11
Grupa docelowa i wyzwania 14
Metodologia projektu 14
Projektowanie usług dla programów wsparcia innowacji 16
Czym jest projektowanie usług (service design) 16
Fazy i narzędzia procesu projektowego 20
Dlaczego projektowanie usług (service design) jest ważne dla programów wsparcia innowacji 24
Proces projektowania programów wsparcia innowacji przyjaznych użytkownikowi 27
W jaki sposób zastosować projektowanie usług (service design) do oceny programu wsparcia innowacji 28
W jaki sposób zastosować projektowanie usług (service design) do przygotowania programów wsparcia innowacji 30
Studia przypadku dotyczące programów wsparcia innowacji przyjaznych dla użytkownika 33
Grecja – Centrum Rozwoju Biznesu i Kulturalnego (KEPA) 33
Nazwa inicjatywy: Re:Connect 33
Wielka Brytania – Uniwersytet Metropolitalny w Cardiff (PDR) 38
Nazwa inicjatywy: „By Design” 38
Nazwa inicjatywy: SMART Suite of Innovation support programmes
[Pakiet programów wsparcia dla Innowacji SMART] 42
Polska – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 47
Nazwa inicjatywy: gov_LAB 47
Nazwa inicjatywy: Granty na dizajn 52
Nazwa inicjatywy: Poland Prize 57
Opis pilotaży w Grecji, Wielkiej Brytanii i Polsce: W jaki sposób wykorzystano proces
projektowy, aby zmierzyć i poprawić poziom satysfakcji interesariuszy, którzy
uczestniczyli w lokalnych programach wsparcia innowacji 61
Grecja: 61
Wielka Brytania 72
Polska 85
Źródła 95
Przydatne linki 96
Zestaw narzędzi do projektowania programów wsparcia innowacji zorientowanych na użytkownika 97
Faza I 98
Persona 98
Mapowanie podróży użytkownika [User Journey Mapping] 101
Podział ról w zespole [Team allocation and management] 104
Nadzieje i obawy [Hopes and fears] 106
Kanwa wsparcia dla biznesu [Business Support Canvas] 109
Mapowanie interesariuszy [Stakeholder Mapping] 111
Badanie użytkowników [User research] 114
Faza II 118
Definicja problemu [Problem definition] 118
Teoria zmiany [Theory of change] 121
Mapa ograniczeń projektowych [Constraints framework] 125
Analiza SWOT [SWOT Analysis] 128
Faza III 133
Mapowanie podróży użytkownika [User Journey Mapping] 133
Symulacja [Table-Top-Walk] 136
Kanwa wsparcia dla biznesu BSC [Business Support Canvas] 138
Odgrywanie ról/scenki [Acting /Role play] 140
Panel wyzwania [Challenge Panel] 141
Generowanie pomysłów – ideacja [Ideation] 143
Scenariusze użytkownika (analiza rozwiązań cyfrowych) [Scenarios] 146
Storyboardy (na potrzeby rozwiązań cyfrowych) 150
Portfolio pomysłów [Idea portfolio] 153
Faza IV 155
Gromadzenie danych z przeprowadzonych testów [Collecting data from testing] 155
Plan wdrożenia usługi [Service Blueprint] 156