Wstęp
Table of contents
Unia Europejska ujednolica prawo w zakresie działania przedsiębiorców w strefie e-commerce we wszystkich krajach Wspólnoty. Polski przedsiębiorca, który decyduje się na prowadzenie e-sklepu o zasięgu europejskim powinien znać najważniejsze aspekty prawne regulujące działalność e-sklepu poza granicami Polski.
28 września 2020 roku w ramach ośrodka sieci Enterprise Europe Network przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, odbyło się bezpłatne webinarium dla firm z sektora MŚP pt.: „Jak prowadzić e-sprzedaż o europejskim zasięgu, czyli handel elektroniczny w Unii Europejskiej”.
Podczas webinarium omówiono obowiązki przedsiębiorców w zakresie prowadzenia sklepu internetowego, które dotyczą:
- sprzedaży towarów i usług przez internet (b2c);
- sprzedaży produktów w opakowaniach;
- sprzedaży produktów bezpiecznych;
- oznakowania CE;
- regulaminu e-sklepu;
- prowadzenia infolinii konsumenckiej na terenie kraju, w którym działa e-sklep;
- polityki prywatności;
- zastosowania się do właściwej jurysdykcji oraz prawa ze względu na geografię sprzedaży.
Eksperci zwrócili m.in. uwagę na sytuację, w której sprzedawany towar pochodzi od zewnętrznych dostawców, a jego cechy nie pozwalają na umieszczenie oznakowania CE bezpośrednio na produkcie. – W takiej sytuacji należy umieścić oznakowanie bezpośrednio na opakowaniu lub na specjalnej etykiecie – wskazali prowadzący.
Wiele miejsca poświęcono ochronie praw konsumentów. Przedstawiono sytuacje, kiedy należy zmienić regulamin e-sklepu, np. w przypadku gdy przedsiębiorca zmienia sposób sprzedaży – wprowadza sprzedaż outletową, personalizację produktu poprzez dobór kolorów, czy też usługę grawerunku. Kolejnym aspektem, który warto uwzględnić przy prowadzeniu sklepu na terenie państw Wspólnoty, to infolinia konsumencka. Infolinia sklepu on-line musi być prowadzona w języku kraju konsumenta, ale nie jest konieczne by odbywało się to z terytorium kraju, w którym zarejestrowany jest sklep. Warto także pamiętać, że pojęcie wady towaru nie jest zunifikowane na poziomie poszczególnych państw członkowskich.
Prezentacja wykorzystana przez prelegentów podczas webinarium jest dostępna w poniższym załączniku.
Wydarzenie poprowadzili eksperci z kancelarii Bird & Bird:
- Paulina Bełzak – specjalista z zakresu ochrony danych osobowych, ochrony prywatności i e-commerce.
- Marcin Alberski – specjalista zakresu regulacji telekomunikacyjnych i nowych usług telekomunikacyjnych, m.in. technologii 5G, usług VoIP, e-SIM oraz geolokalizacji.