Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)

Cel dofinansowania
Promowanie marek produktowych polskich MŚP podczas Expo 2025 w Japonii.
Zasięg terytorialny projektu
Zagranica
Dla kogo
MŚP
Zakończone nabory

Nabór 2024 r. – nabór 2

Nabór 2024 r. - Nabór 1

6 grudnia 2025r.

Ogłoszenie konkursu

6 grudnia 2025 r.

Start składania wniosków

6 grudnia 2025 r.

Koniec składania wniosków

FENG

Poznaj podstawowe pojęcia

Otwórz słownik pojęć

Spis treści

Wideo

FAQ

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Odpowiedź

„Pracownikiem” jest osoba, która została zatrudniona przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę, na podstawie umowy cywilnoprawnej tj. umowy zlecenia, a której zakres obowiązków (zakres obowiązków jest wymagany przy umowie o pracę, przy osobie prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą będącą wnioskodawcą oraz przy umowie zlecenie) potwierdza zatrudnienie bezpośrednio przy realizacji projektu lub osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą będąca Wnioskodawcą.

Nie jest „pracownikiem” osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, z którą Wnioskodawca zawarł umowę B2B oraz osoba, z którą zawarł umowę o dzieło, gdyż zgodnie z przyjętą w FENG zasadą, takie umowy są traktowane jako podwykonawstwo.

Za kwalifikowalne uznaje się koszty podróży służbowych ww. pracowników wnioskodawcy uczestniczących w targach w charakterze wystawcy lub misjach gospodarczych, rozliczanych stawkami jednostkowymi.

Odpowiedź

Tak. Przedsiębiorca ma możliwość zaplanowania w projekcie dwóch misji wyjazdowych: na Polsko-Japońskie Forum Eksportowe oraz na Polsko-Japońskie Forum Inwestycyjne. W projekcie należy zaplanować dwa odrębne zadania.

Odpowiedź

Tak. Zgodnie z zapisami Programu promocji o charakterze ogólnym w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie EXPO 2025 w Osace, Kansai, przedsiębiorca biorący udział w Programie jest zobowiązany do udziału w jednym z dwóch Polsko-Japońskich Forów Gospodarczych: Eksportowym lub Inwestycyjnym.

Wnioskodawca powinien więc zaplanować w projekcie co najmniej jedną misję wyjazdową na Polsko-Japońskie Forum.

Odpowiedź

Przedsiębiorca może sfinansować następujące działania promocyjne:

  • udział wnioskodawcy w charakterze wystawcy w wydarzeniach targowych wskazanych w Programie promocji;
  • wyjazdowe misje gospodarcze w celu odbycia spotkań z potencjalnymi kontrahentami, połączone z udziałem wnioskodawcy w wydarzeniach targowych w charakterze zwiedzającego lub seminariach/konferencjach branżowych w czasie trwania misji odbywających się na rynkach docelowych wskazanych w Programie promocji, tj. Japonia, Korea Południowa, Filipiny, Indonezja, Malezja, Singapur, Tajlandia, Brunei, Wietnam, Laos, Kambodża;
  • kampanie promocyjne ukierunkowane na rynki docelowe wskazane w Programie promocji;
  • misję wyjazdową na Polsko-Japońskie Forum Eksportowe (20.05.2025 r.);
  • misję wyjazdową na Polsko-Japońskie Forum Inwestycyjne (30.09.2025 r.).
Odpowiedź

W ramach projektu wnioskodawca może zaplanować kampanię promocyjną związaną z udziałem w wydarzeniach targowych (jako wystawca lub w związku z wyjazdową misją gospodarczą), ukierunkowaną na rynki docelowe wskazane w Programie promocji.

Przez kampanię promocyjną należy rozumieć zespół działań marketingowych, odbywających się w elektronicznych mediach masowych, mających na celu dotarcie do wybranej grupy docelowej.

Nie podlegają dofinansowaniu koszty wytworzenia materiałów promocyjnych tj.:

  • katalogi, ulotki lub broszury informacyjne w wersji papierowej,
  • gadżety reklamowe.
Odpowiedź

Nie dopuszcza się organizacji wyjazdowej misji gospodarczej w czasie oraz bezpośrednio po zakończonym udziale wnioskodawcy w targach w roli wystawcy, jeśli misja ta dotyczy udziału w tym samym wydarzeniu targowym, w którym wnioskodawca wziął udział w roli wystawcy.

Odpowiedź

W przypadku zaplanowania w projekcie w tym samym czasie dwóch różnych działań promocyjnych, należy uwzględnić w Harmonogramie rzeczowo-finansowym dwa odrębne zadania i przewidzieć udział różnych pracowników wnioskodawcy. Niedopuszczalne jest podwójne finansowanie kosztów podróży służbowej tego samego pracownika.

Odpowiedź

Koszty mogą zostać poniesione najwcześniej po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.

Wyjątkiem od tej zasady są koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnej na rynkach docelowych wskazanych w Programie Promocji w związku z udziałem w targach i organizacją wyjazdowych misji gospodarczych., tj.:

  • produkcji i emisji spotów reklamowych i filmów informacyjno-promocyjnych promujących markę/ofertę/produkt przedsiębiorcy będący przedmiotem projektu;
  • opracowanie elektronicznych katalogów lub broszur informacyjnych;
  • reklamy w mediach targowych;
  • kosztów zagranicznej reklamy elektronicznej (w tym dystrybucja katalogów i broszur) w branżowych kanałach informacyjnych;
  • przygotowania i prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych na wyszukiwarkach internetowych i portalach społecznościowych (włącznie z prowadzeniem analogicznych działań w kanale mobilnym) w tym:
    • działań za granicą z wykorzystaniem reklamy internetowej, e-mailingu i innych form internetowej dystrybucji komunikatów marketingowych i promocyjnych,
    • działań SEM/SEO, na platformach aukcyjnych, zakupowych, marketplace’ach typu B2B, B2C i B2G,
    • prowadzenia bloga,
  • prowadzenia kanału w serwisach streamingowych w języku obcym (np. youtube).

W uzasadnionych przypadkach związanych z udziałem targach i wyjazdowych misjach gospodarczych, ww. koszty mogą być ponoszone w okresie do 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, jednak każdorazowo (w stosunku do każdego z takich kosztów) Wnioskodawca będzie zobowiązany uzasadnić taką konieczność. Koszty poniesione przed złożeniem wniosku o dofinansowanie bez istotnej przyczyny, związanej z możliwością uczestnictwa w danej imprezie, skutecznością procesu promocji albo racjonalnością kosztową, zostaną uznane za niekwalifikowalne.

Niezależnie od wyjątków dotyczących możliwości ponoszenia niektórych kosztów w ramach pomocy de minimis przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, wszelkie wydarzenia targowe, których dotyczą koszty kwalifikowalne nie mogą rozpocząć się przed dniem złożenia, w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie ani zakończyć się po dniu zakończenia realizacji projektu. 

Odpowiedź

W przypadku, gdy w wyniku przeprowadzonej oceny więcej niż jeden projekt uzyska jednakową łączną liczbę punktów w kryteriach rankingujących, wsparcie w pierwszej kolejności będzie przyznane projektom, które otrzymały większą liczbę punktów w kryterium „13. Aktywność Wnioskodawcy na rynku międzynarodowym”.

W przypadku, gdy w wyniku przeprowadzonej oceny więcej niż jeden projekt uzyska jednakową łączną liczbę punktów w kryterium „13. Aktywność Wnioskodawcy na rynku międzynarodowym”, wsparcie w pierwszej kolejności będzie przyznane projektom, które otrzymały większą liczbę punktów w kryterium „14. Wnioskodawca posiada znaczący potencjał eksportowy na rynkach międzynarodowych”. 

Odpowiedź

Tak. W przypadku negatywnej oceny projektu, wnioskodawca może wnieść protest do PARP w terminie 14 dni od dnia doręczenia informacji o negatywnym wyniku oceny projektu, zgodnie z art. 64 ustawy wdrożeniowej.

Protest rozpatrywany jest w terminie 21 dni od dnia wpływu do PARP. W uzasadnionych przypadkach termin rozpatrzenia protestu może zostać przedłużony, szczególnie w sytuacji, gdy przy rozpatrywaniu protestu konieczne jest skorzystanie z pomocy eksperta. W tej sytuacji termin rozpatrzenia protestu nie może przekroczyć łącznie 45 dni od dnia wpływu do PARP.

Komunikaty

Spis treści

Pomoc