Spis treści
Cel działania
Celem działania jest realizacja projektów szkoleniowo – doradczych w obszarze dostępności, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów prawnych wynikających z transpozycji dyrektywy do prawa krajowego przez wprowadzenie ustawy.
W naborze zostaną wybrane projekty, które w największym stopniu przyczynią się do osiągnięcia celu szczegółowego działania FERS 01.03., tj. wspierania dostosowania pracownic lub pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspierania aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia.
Kto może otrzymać dofinansowanie?
- przedsiębiorczynie/ przedsiębiorcy;
- podmioty działające na rzecz rozwoju gospodarczego;
- podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju kapitału ludzkiego lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców;
- partnerzy społeczni i gospodarczy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. 2006 nr 227 poz. 1658);
- organizacje pracodawców i organizacje związkowe, reprezentatywne w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232,z późn. zm.);
- podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668);
- stowarzyszenia z udziałem jednostek samorządu terytorialnego.
Podmiot ubiegający się o dofinansowanie powinien posiadać niezbędny potencjał kadrowy, ekonomiczny i techniczny oraz doświadczenie wymagane w kryteriach dostępu.
Wnioski można składać wspólnie z partnerami wnoszącymi do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe oraz doświadczenie wymagane w kryteriach dostępu określonych w załączniku nr 8 do Regulaminu wyboru projektu w ramach naboru.
Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie?
Wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie na realizację projektu, którego proces składa się z następujących etapów:
Ścieżka 1
1. aktywna rekrutacja w celu uświadomienia potencjalnym uczestnikom lub uczestniczkom kwestii wynikających ze zmieniającego się otoczenia regulacyjno-prawnego w związku z transpozycją Dyrektywy EAA do prawodawstwa krajowego;
2. działania szkoleniowe dotyczące niepełnosprawności i szczególnych potrzeb oraz dostępności, w tym projektowania uniwersalnego (szkolenia ogólne);
3. działania szkoleniowe związane z wymaganiami wynikającymi z ustawy transponującej Dyrektywę EAA (zwanej dalej ustawą) – (szkolenia specjalistyczne, część teoretyczna i część warsztatowa), dotyczące:
a) aktów prawnych (otoczenia prawnego), które mają znaczenie przy stosowaniu ustawy, włączając w to akty prawne, do których odwołuje się ustawa (część teoretyczna);
b) wymogów prawnych wskazanych w ustawie (część teoretyczna);
c) praktycznych aspektów stosowania ustawy, w tym projektowania uniwersalnego produktów lub usług oraz prowadzenia dokumentacji (część warsztatowa);
4. działania doradcze związane bezpośrednio z działaniami szkoleniowymi, o których mowa w punkcie 2) i 3) (o ile potrzeba ich realizacji będzie wynikać z potrzeb uczestników lub uczestniczek).
oraz
Ścieżka 2
1. aktywna rekrutacja w celu uświadomienia potencjalnym uczestnikom lub uczestniczkom kwestii wynikających ze zmieniającego się otoczenia regulacyjno-prawnego w związku z transpozycją Dyrektywy EAA do prawodawstwa krajowego;
2. działania szkoleniowe związane z wymaganiami wynikającymi z ustawy (szkolenia specjalistyczne, część teoretyczna i część warsztatowa), dotyczące:
a) aktów prawnych (otoczenia prawnego), które mają znaczenie przy stosowaniu ustawy włączając w to akty prawne, do których odwołuje się ustawa (część teoretyczna);
b) wymogów prawnych wskazanych w ustawie (część teoretyczna);
c) praktycznych aspektów stosowania ustawy, w tym projektowania uniwersalnego produktów lub usług oraz prowadzenia dokumentacji (część warsztatowa);
3. działania doradcze związane bezpośrednio z działaniami szkoleniowymi, o których mowa w punkcie 2) (o ile potrzeba ich realizacji będzie wynikać z potrzeb uczestników lub uczestniczek).
Ścieżka 2 przewidziana jest wyłącznie dla osób, które pozyskały wiedzę i kompetencje w zakresie problematyki niepełnosprawności, szczególnych potrzeb, dostępności, w tym zasad uniwersalnego projektowania – nabyte w konkursie „Dostępność szansą na rozwój 3” realizowanym przez PARP lub podczas innych szkoleń odbytych w ciągu 2 lat przed przystąpieniem do projektu i przedstawią stosowne zaświadczenie (certyfikat).
FAQ
Najczęściej zadawane pytania
W okresie realizacji Projektu oraz w okresie trwałości Projektu86 Beneficjent jest zobowiązany w szczególności do:
- umieszczania w widoczny sposób znaku Funduszy Europejskich, znaku barw Rzeczypospolitej Polskiej (jeśli dotyczy; wersja pełnokolorowa) i znaku Unii Europejskiej na:
a) wszystkich prowadzonych działaniach informacyjnych i promocyjnych dotyczących Projektu,
b) wszystkich dokumentach i materiałach (m.in. produkty drukowane lub cyfrowe) podawanych do wiadomości publicznej,
c) wszystkich dokumentach i materiałach dla osób i podmiotów uczestniczących w Projekcie,
d) produktach, sprzęcie, pojazdach, aparaturze itp. powstałych lub zakupionych z Projektu, poprzez umieszczenie oznakowania w postaci trwałych naklejek
- umieszczenia w sposób wyraźnie widoczny dla społeczeństwa trwałej tablicy informacyjnej lub pamiątkowej podkreślającej fakt otrzymania dofinansowania z Unii Europejskiej:
a) w przypadku inwestycji rzeczowych w ramach Projektu – niezwłocznie po rozpoczęciu jego realizacji,
b) w przypadku instalacji sprzętu zakupionego w ramach Projektu – niezwłocznie po jego zainstalowaniu.
W przypadku, w którym miejsce realizacji Projektu nie zapewnia skutecznego dotarcia do społeczeństwa z informacją o jego realizacji, umiejscowienie tablicy powinno zostać uzgodnione z Instytucją Pośredniczącą. Wzór tablicy dostępny jest w Księdze Tożsamości Wizualnej i na stronie pod adresem Zasady komunikacji marki Fundusze Europejskie 2021-2027.
- umieszczenia w miejscu realizacji Projektu przynajmniej jednego trwałego plakatu o minimalnym formacie A3 (może być w formie elektronicznego wyświetlacza) podkreślającego fakt otrzymania dofinansowania z UE. Wzór plakatu dostępny jest w Księdze Tożsamości Wizualnej i na stronie pod adresem https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/prawo-i-dokumenty/zasady-komunikacji-fe/
- umieszczenia krótkiego opisu projektu na oficjalnej stronie internetowej Beneficjenta, jeśli ją posiada lub na jego stronach mediów społecznościowych. Opis Projektu musi zawierać:
a) tytuł projektu,
b) podkreślenie faktu otrzymania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej przez zamieszczenie znaku Funduszy Europejskich, znaku barw Rzeczypospolitej Polskiej i znaku Unii Europejskiej,
c) zadania, działania, które będą realizowane w ramach projektu (opis, co zostanie zrobione, zakupione etc.),
d) grupy docelowe (do kogo skierowany jest Projekt, kto z niego skorzysta),
e) cel lub cele projektu,
f) rezultaty projektu,
g) łączną wysokość wydatków kwalifikowalnych projektu,
h) wysokość dofinansowania ze środków europejskich
- dokumentowania działań informacyjnych i promocyjnych prowadzonych w ramach Projektu.
W uzasadnieniu do kryterium dostępu nr 6 jest informacja, że w przypadku partnerstwa doświadczenie może być wniesione przez jeden z podmiotów". Powyższe oznacza, że należy wykazać co najmniej jeden projekt, w którym pomoc była udzielona 50 przedsiębiorstwom w okresie 5 lat przed terminem złożenia wniosku realizowany lub zrealizowany przez jeden z podmiotów tworzących partnerstwo (o ile wniosek jest projektem partnerskim). W przypadku przedmiotowego kryterium doświadczenie partnerów się nie sumuje.
Pomoc finansowa udzielona w ramach Projektu przedsiębiorcom stanowi pomoc de minimis dla tych przedsiębiorców i jest udzielana zgodnie z Rozporządzeniem PARP.
Beneficjent jest zobowiązany do wypełniania obowiązków informacyjnych i promocyjnych, w tym informowania społeczeństwa o dofinansowaniu Projektu przez Unię Europejską, zgodnie z rozporządzeniem 2021/1060 (w szczególności z załącznikiem IX – Komunikacja i widoczność) oraz zgodnie z załącznikiem nr 10 do umowy.
Beneficjent udziela zamówień w ramach Projektu zgodnie z ustawą Pzp albo zasadą konkurencyjności na warunkach określonych w Wytycznych kwalifikowalności.
Beneficjent zobowiązuje się do przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu przez okres pięciu lat od dnia 31 grudnia roku, w którym został zatwierdzony końcowy wniosek o płatność w ramach Projektu. Bieg terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, zostaje przerwany w przypadku wszczęcia postępowania administracyjnego lub sądowego dotyczącego wydatków rozliczonych w Projekcie albo na uzasadniony wniosek Komisji Europejskiej, o czym Beneficjent jest informowany pisemnie lub za pomocą CST2021. Dokumenty dotyczące pomocy de minimis udzielanej przedsiębiorcom Beneficjent zobowiązuje się przechowywać przez 10 lat, licząc od dnia jej przyznania.
Beneficjent przedkłada wniosek o płatność oraz dokumenty niezbędne do rozliczenia Projektu za pośrednictwem CST2021, chyba że z przyczyn technicznych nie jest to możliwe. W takim przypadku stosuje się § 18 ust. 8 Umowy.
Beneficjent składa pierwszy wniosek o płatność będący podstawą wypłaty pierwszej transzy dofinansowania w terminie do 10 dni roboczych od dnia zawarcia umowy (pod warunkiem, że rozpoczęła się realizacja projektu) albo w terminie do 10 dni roboczych od dnia rozpoczęcia realizacji projektu (pod warunkiem, że została zawarta Umowa).
Beneficjent zobowiązuje się sporządzić i zamieścić na stronie internetowej Projektu szczegółowy regulamin rekrutacji do Projektu co najmniej na 30 dni po podpisaniu umowy o dofinansowanie.
Wnioskodawca może wycofać wniosek o dofinansowanie w każdym momencie przeprowadzania procedury wyboru projektu do dofinansowania. Oświadczenie o wycofaniu wniosku wymaga zachowania formy pisemnej lub elektronicznej przesłanej za pośrednictwem systemu SOWA EFS.