Automatyzacja i robotyzacja w MŚP

Cel dofinansowania
Kompleksowe wsparcie MŚP w procesie transformacji w kierunku Przemysłu 4.0 poprzez automatyzację i robotyzację procesów.
Miejsce realizacji projektu
Polska Wschodnia
Zasięg terytorialny projektu
Polska Wschodnia
Dla kogo
MŚP
Zakończone nabory

Nabór 2024 r.

01.08.2024 - 26.09.2024

19 lipca 2024r.

Ogłoszenie konkursu

1 sierpnia 2024 r.

Start składania wniosków

26 września 2024 r.

Koniec składania wniosków

FEPW

Poznaj podstawowe pojęcia

Otwórz słownik pojęć

Spis treści

Cel działania

Działanie zakłada kompleksowe wsparcie MŚP z makroregionu Polski Wschodniej w zakresie automatyzacji i robotyzacji, mające na celu zwiększenie innowacyjności procesów produkcji lub usług oraz produktywności.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) prowadzące działalność gospodarczą na terenie Polski Wschodniej, czyli z województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego oraz części województwa mazowieckiego z wyłączeniem regionu warszawskiego stołecznego (m. st. Warszawa oraz powiaty: grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, warszawski zachodni i wołomiński).

Ile możesz otrzymać?

Możesz otrzymać maksymalne dofinansowanie do 3 000 000 zł.

Poziom dofinansowania może sięgać 85% w zależności od rodzaju wydatku i pomocy.

Łączny budżet naboru wynosi 100 mln zł.

Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie?

Wsparcie obejmuje:

  • przeprowadzenie audytu technologicznego/diagnozy dojrzałości cyfrowej oraz opracowanie mapy drogowej transformacji w kierunku Przemysłu 4.0, na podstawie której zostanie wdrożona innowacja procesowa lub produktowa,
  • działania inwestycyjne tj. zakup automatów, robotów oraz innych maszyn i urządzeń, a także oprogramowania,
  • wsparcie procesu instalacji i wdrożenia nabytych aktywów poprzez szkolenia i doradztwo.

Jakie koszty kwalifikują się do dofinansowania?

  • koszty usług doradczych związanych z przeprowadzeniem audytu technologicznego/diagnozy dojrzałości cyfrowej oraz opracowaniem mapy drogowej,
  • koszty usług doradczych niezbędnych do wdrożenia mapy drogowej,
  • nabycie środków trwałych innych niż nieruchomości zabudowane i niezabudowane,
  • nabycie oprogramowania lub innych wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej,
  • koszty robót i materiałów budowlanych, o ile są bezpośrednio związane z instalacją maszyn i urządzeń,
  • koszty usług szkoleniowych,
  • koszty ustanowienia i utrzymania zabezpieczenia zaliczki.

Wsparcie na usługi szkoleniowe i doradztwo będzie udzielane w formie dotacji bezzwrotnej, natomiast finansowanie inwestycji nastąpi w formie dotacji warunkowej.

Wideo

FAQ

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Odpowiedź

Koszty zadania dotyczącego przeprowadzenia audytu technologicznego wraz z diagnozą dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstwa oraz przygotowania mapy drogowej należy ująć w zadaniu pierwszym projektu jako koszty dodatkowe względem kosztów odpowiadających zasadniczemu zakresowi tego zadania. Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku „Nie należy wyodrębniać oddzielnego zadania odnoszonego się do przeprowadzonych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie działań przygotowawczych do projektu, związanych z ponoszeniem kosztów przeprowadzenia audytu technologicznego wraz z diagnozą dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstwa oraz przygotowania mapy drogowej.”

Odpowiedź

Instrukcja wypełniania wniosku mówi jasno: Jeśli produktem projektu jest oprogramowanie to powinno ono być częścią wyrobu lub usługi. Jeśli przedmiotem projektu jest stworzenie oprogramowania będącego samodzielnym przeznaczonym do sprzedaży produktem/aplikacją, zostanie ono uznane za niekwalifikowalne.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów „Oprogramowanie powinno bezpośrednio wspierać procesy wdrożenia automatyzacji lub robotyzacji, poprzez np. zaawansowane systemy informatyczne (narzędzia IT), technologie umożliwiające współpracę ludzi i robotów, systemy informatyczne służące optymalizacji produkcji, przeznaczone do obsługi urządzeń, sterowania tymi urządzeniami i komunikacji z nimi”. Opis oprogramowania powinien wskazywać, czy jest to oprogramowanie wykonane specjalnie na potrzeby projektu, czy standardowy produkt dostępny na rynku.

Wartości niematerialne i prawne muszą spełnione łącznie następujące warunki:

  • będą wykorzystywane wyłącznie w przedsiębiorstwie przedsiębiorcy otrzymującego pomoc,
  • będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
  • będą nabyte od osób trzecich niepowiązanych z przedsiębiorcą, na warunkach rynkowych,
  • będą stanowić aktywa przedsiębiorcy otrzymującego pomoc i pozostaną związane z projektem oraz pozostaną w jego przedsiębiorstwie przez co najmniej 3 lata od dnia zakończenia realizacji projektu.

Oznacza to w szczególności, że dostęp do oprogramowania w formule SaaS, opłacany abonamentowo co miesiąc, nie będzie kwalifikować się do objęcia wsparciem.

Odpowiedź

W celu identyfikacji czy działalność wnioskodawcy będąca przedmiotem projektu wpisuje się w zakres regionalnych inteligentnych specjalizacji wspólnych dla co najmniej dwóch województw z Polski Wschodniej należy skorzystać z załącznika nr 6 do Regulaminu wyboru projektów w którym wskazujemy wspólne obszary inteligentnych specjalizacji regionów Polski Wschodniej.

Wnioskodawca powinien określić i uzasadnić w jaki sposób działalność wnioskodawcy będąca przedmiotem projektu wpisuje się w zakres wybranego obszaru RIS. Uzasadnienie powinno w szczególności obejmować wskazanie związku pomiędzy przedmiotem projektu a zakresem przynajmniej jednej konkretnej inteligentnej specjalizacji, wskazanej w tabeli, odnoszącej się do danego wspólnego obszaru RIS we wzmiankowanym dokumencie.

Odpowiedź

W zasadniczej treści Regulaminu wyboru projektów w § 3 ust. 12 czytamy: „Koszty usług doradczych polegających na przeprowadzeniu audytu technologicznego/diagnozy dojrzałości cyfrowej oraz opracowaniu mapy drogowej są kwalifikowalne, jeżeli zostaną poniesione nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku oraz usługi te zostały przeprowadzone przez wyspecjalizowany podmiot w zakresie audytu technologicznego/diagnozy dojrzałości cyfrowej i mapy drogowej.”

Mogłoby to sugerować, że wymóg realizacji usług polegających na przeprowadzeniu audytu technologicznego/diagnozy dojrzałości cyfrowej oraz opracowaniu mapy drogowej przez wyspecjalizowany podmiot ma odniesienie jedynie do oceny kwalifikowalności wydatku związanego z tymi usługami doradczymi. Niemniej zgodnie z § 13 Regulaminu, jego integralną część stanowi również 7 załączników, w tym: Załącznik nr 5. Wzór umowy o dofinansowanie projektu. Zgodnie z § 7 ust. 4 i 5 wzoru umowy o dofinansowanie:

„4. Warunkiem uznania za kwalifikujący się do objęcia dofinansowaniem kosztu usług doradczych związanych z przeprowadzeniem audytu technologicznego/diagnozy dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstwa i opracowaniem mapy drogowej jest poniesienie tych wydatków nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu.

5. Usługi doradztwa w zakresie audytu technologicznego wraz z diagnozą dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstwa i opracowania mapy drogowej muszą być świadczone przez Europejskie Huby Innowacji Cyfrowych (European Digital Innovation Hubs - EDIH) lub inne wyspecjalizowane podmioty w zakresie audytu technologicznego/diagnozy dojrzałości cyfrowej i mapy drogowej. Wymaganie to powinno stanowić warunek udziału w postępowaniu na wybór wykonawcy usługi lub usług. Beneficjent oświadcza, że ww. warunek został spełniony.”

O ile w ww. ust. 4, dotyczącym terminu realizacji omawianych działań doradczych, treść zapisu wskazuje na sankcje w postaci braku uznania wydatku za niekwalifikowalny, o tyle punkt 5 dotyczący podmiotowości wykonawcy audytu i mapy drogowej transformacji w kierunku Przemysłu 4.0, została określona po prostu jako wymóg właściwego sposobu realizacji projektu.  Zgodnie z § 26 ust. 2 pkt 4 pkt Instytucja Pośrednicząca może rozwiązać Umowę bez wypowiedzenia m.in. w przypadku, gdy beneficjent realizuje projekt w sposób niezgodny z Umową, co może mieć odniesienie do warunku określonego w § 7 ust 4 i 5.

2. Załącznik nr 3. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie. 
Treść Instrukcji wypełniania wniosku dla sekcji wniosku „INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE” zawiera analogiczne, jednoznacznie sformułowane wymaganie:

„Koszty usług polegających na przeprowadzeniu audytu wraz z diagnozą dojrzałości cyfrowej oraz opracowaniu mapy drogowej są kwalifikowalne, jeżeli zostaną poniesione nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Usługi te muszą być prowadzone przez podmiot posiadający odpowiednie kompetencje. 

Audyt technologiczny/diagnoza cyfrowa przedsiębiorstwa, tj. wskazanie procesów produkcyjnych, usługowych lub biznesowych, które mogą podlegać automatyzacji lub robotyzacji, wraz z opracowaniem mapy drogowej, tj. strategii wdrożenia procesu automatyzacji lub robotyzacji i rozwoju przedsiębiorstwa w oparciu o te procesy, oraz pozostałe usługi doradcze przewidziane w projekcie muszą być świadczone przez Europejskie Huby Innowacji Cyfrowych (European Digital Innovation Hubs- EDIH) lub inne wyspecjalizowane podmioty w zakresie przeprowadzania audytów technologicznych wraz z diagnozą dojrzałości cyfrowej oraz opracowywania map drogowych. 

Wymaganie to powinno stanowić warunek udziału w postępowaniu na wybór wykonawcy usługi lub usług. 

Przeprowadzenie audytu technologicznego wraz z diagnozą dojrzałości cyfrowej oraz opracowanie mapy drogowej muszą zostać zrealizowane w okresie 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.”

Dalej w Instrukcji dla sekcji „AUDYT TECHNOLOGICZNY I MAPA DROGOWA”:

„Usługa wykonania audytu technologicznego wraz z diagnozą dojrzałości cyfrowej i mapy drogowej musi być wykonana przez podmiot wyspecjalizowany w zakresie audytu technologicznego z diagnozą dojrzałości cyfrowej i mapy drogowej. Podmiot wyspecjalizowany w ww. zakresie posiadać musi przede wszystkim kadry, których kompetencje (wykształcenie i doświadczenie zawodowe) ma charakter specjalistyczny i odnosi się w szczególności do zagadnień cyfryzacji, automatyzacji, robotyzacji w obszarze zarządzania produkcją przedsiębiorstw. Opisz możliwie szczegółowo, a zarazem syntetycznie potencjał kadrowy wybranego wykonawcy, w szczególności odnoszący się do specjalistów, zaangażowanych w realizację usługi na rzecz wnioskodawcy.”

„Opisz dotychczasową działalność gospodarczą wykonawcy. Pamiętaj, iż usługa przeprowadzenia audytu technologicznego wraz z diagnozą dojrzałości cyfrowej i sporządzenia mapy drogowej musi być wykonana przez podmiot z branży doradztwa gospodarczego, wyspecjalizowany, a zatem mający znaczące doświadczenie w zakresie przeprowadzania audytu technologicznego z diagnozą dojrzałości cyfrowej oraz opracowywania map drogowych transformacji w kierunku Przemysłu 4.0.”

Wymagania powyższe znajdują swoje odzwierciedlenie również w Załączniku nr 4 (Minimalny zakres mapy drogowej transformacji w kierunku Przemysłu 4.0) do Regulaminu wyboru projektów, który w pierwszej części nakazuje dokonać prezentacji doświadczenia i kompetencji wykonawcy tych usług doradczych.

Zgodnie z Załącznikiem nr 1 (Kryteria wyboru projektów) do Regulaminu wyboru projektów, ocena kryterium nr 4 „Projekt jest zgodny z zakresem i celem działania, a cel projektu jest uzasadniony” obejmuje weryfikację, czy: „1) Przeprowadzono audyt technologiczny wraz z diagnozą dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstwa, tj. zidentyfikowano procesy produkcyjne, usługowe lub biznesowe, które funkcjonują w przedsiębiorstwie i mogą podlegać automatyzacji lub robotyzacji.

2) Na podstawie wyników ww. audytu technologicznego jego wykonawca przygotował mapę drogową transformacji przedsiębiorstwa wnioskodawcy w kierunku Przemysłu 4.0 (dalej: mapa drogowa), tj. strategię wdrożenia procesu automatyzacji lub robotyzacji i rozwoju przedsiębiorstwa w oparciu o te procesy, z wyróżnieniem działań rekomendowanych do wdrożenia przez wnioskodawcę.

Mapa drogowa została załączona do wniosku o dofinansowanie i jest zgodna z zakresem minimalnym, określonym w załączniku do regulaminu wyboru projektów.”

Ocena tych dwóch przesłanek będzie dokonywana w świetle wymogów całego Regulaminu wyboru projektów (tj. wraz z załącznikami). Wykonanie czynności audytu czy sporządzenia mapy drogowej przez podmiot niespełniający wymogów Regulaminu będzie uznane za tożsame z brakiem przeprowadzenia takiego audytu i sporządzenia mapy drogowej. W takiej sytuacji kryterium nr 4 zostanie uznane za niespełnione.

Podsumowując, wybór odpowiedniego podmiotu dla wykonania usługi audytu technologicznego wraz z diagnozą dojrzałości cyfrowej oraz opracowania mapy drogowej, jest warunkiem koniecznym prawidłowej realizacji projektu i w tym sensie decyduje o możliwości objęcia projektu dofinansowaniem jako całości. 

Odpowiedź

Wsparcie inwestycyjne w działaniu FEPW.01.02 Automatyzacja i robotyzacja w MŚP udzielane będzie na podstawie Art. 14 rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu. Art. 14 ust. 16 tego dokumentu określa, że "Beneficjent potwierdza, że nie dokonał przeniesienia do zakładu, w którym ma zostać dokonana inwestycja początkowa, której dotyczy wniosek o pomoc, w ciągu dwóch lat poprzedzających złożenie wniosku o pomoc, oraz zobowiązuje się, że nie dokona takiego przeniesienia przez okres dwóch lat od zakończenia inwestycji początkowej, której dotyczy wniosek o pomoc." Zatem realizacja projektu polegającego transformacji działalności która będzie przeniesiona do zakładu na terytorium Polski Wschodniej nie będzie mogła być objęta wsparciem w ramach tego działania.

Odpowiedź

Kategoria kosztów "Koszty robót i materiałów budowlanych, o ile są bezpośrednio związane z instalacją maszyn i urządzeń, a ich wartość nie przekracza 10% wartości kosztów nabycia środków trwałych" dotyczy kosztów odnoszących się do nieruchomości, z którą związana ma być maszyna lub urządzenie, innych niż koszt nabycia tej maszyny lub urządzenia. Są to zarazem koszty "bezpośrednio związane z instalacją" co należy rozumieć w szczególności w ten sposób, że nie mamy tu do czynienia z kosztami ogólnobudowlanymi. Proces budowy, rozbudowy lub przebudowy hali produkcyjnej jest procesem wieloetapowym (wychodząc od kwestii projektowych i uzyskania pozwolenia na budowę), a kwalifikowalne mogą być jedynie koszty wieńczące ten proces budowlany, dla których we wniosku wykazany będzie ich bezpośredni związek z procesem instalacji maszyn/urządzeń w obiekcie budowlanym.

Odpowiedź

W ramach działania FEPW.01.02 Automatyzacja i robotyzacja w MŚP co do zasady nie udziela się dofinansowania przedsiębiorstwom zajmującym się produkcją podstawową produktów rolnych. Możliwe jest natomiast udzielenie wsparcia na działalność w sektorze przetwarzania produktów i wprowadzania do obrotu produktów rolnych. W kontekście celów działania FEPW.01.02 Automatyzacja i robotyzacja w MŚP, dotyczących transformacji w kierunku Przemysłu 4.0, wsparcie tego sektora mogłoby dotyczyć bezpośrednio w zasadzie wyłącznie automatyzacji i robotyzacji produkcji w przemyśle przetwórstwa produktów rolnych. Zgodnie z kryteriami wyboru projektów, dofinansowany projekt musi dotyczyć automatyzacji lub robotyzacji procesu produkcji, przy czym proces produkcji obejmuje następujące etapy:

  1. technologiczny (przekształcanie nakładów pracy i środków w produkty, w tym prace inżynieryjne i związane z nimi testy techniczne, analizy i certyfikacja jako wsparcie produkcji),
  2. magazynowanie surowców wykorzystywanych w procesie technologicznym,
  3. transport wewnętrzny, tj. zaopatrzenie linii produkcyjnej, odbiór produktów gotowych z produkcji,
  4. kontroli jakości wyprodukowanych produktów,
  5. pakowania.

Szczególny przypadek dotyczy sytuacji, gdy o wsparcie ubiega się przedsiębiorca zajmujący się m.in. produkcją podstawową produktów rolnych, ale projekt dotyczy innego obszaru jego działalności gospodarczej. Wówczas możliwość udzielenia wsparcia uwarunkowana jest rozdzieleniem działalności/wyodrębnieniem kosztów, w sposób gwarantujący by działalność danego przedsiębiorcy w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych nie odnosiła korzyści z pomocy udzielonej na działalność nie podlegającej wykluczeniu.

Definicje użytych pojęć:

„produkty rolne” oznaczają produkty wymienione w załączniku I do Traktatu, z wyjątkiem produktów rybołówstwa i akwakultury wymienionych w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r.

„produkcja podstawowa produktów rolnych” oznacza wytwarzanie płodów ziemi i produktów pochodzących z chowu zwierząt, wymienionych w załączniku I do Traktatu, bez poddawania ich jakiemukolwiek dalszemu przetwarzaniu zmieniającemu właściwości tych produktów.

„przetwarzanie produktów rolnych” oznacza czynności dokonywane na produkcie rolnym, w wyniku których powstaje produkt będący również produktem rolnym, z wyjątkiem czynności wykonywanych w gospodarstwach, niezbędnych do przygotowania produktów zwierzęcych lub roślinnych do pierwszej sprzedaży. 

„obrót produktem rolnym” oznacza przechowywanie lub wystawianie produktu w celu sprzedaży, oferowanie go na sprzedaż, dostawę lub każdy inny sposób wprowadzania produktu na rynek, z wyjątkiem jego pierwszej sprzedaży przez producenta surowców na rzecz podmiotów zajmujących się odsprzedażą lub przetwórstwem oraz czynności przygotowujących produkt do pierwszej sprzedaży; sprzedaż produktu przez producenta surowców konsumentowi końcowemu uznaje się za wprowadzanie do obrotu, jeśli następuje w odpowiednio wydzielonym do tego celu miejscu.  

Powyższe wyjaśnienia i definicje wynikają z przepisów:

  • Art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych działania FEPW.01.02 dofinansowywanych na zasadach de minimis),
  • Art. 1 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych działania FEPW.01.02 podlegających regionalnej pomocy inwestycyjnej) 
  • Art. 2 ww. rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 (w odniesieniu do definicji „produkcji podstawowej produktów rolnych”, „przetwarzania produktów rolnych”, „obrotu produktem rolnym”). 
Odpowiedź

Jednym z typów nowej inwestycji dopuszczalnych w działaniu FEPW.01.02 Automatyzacja i robotyzacja w MŚP jest inwestycja "w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu". Zatem co do zasady omawiany w pytaniu rodzaj inwestycji mógłby podlegać dofinansowaniu w działaniu. Przeprowadzenie audytu technologicznego będzie w takiej sytuacji obejmować dotychczasowy zakres działalności przedsiębiorstwa, w zakresie w jakim będzie miało to wpływ na tę nową inwestycję. Zatem audyt będzie obejmował powiązane technologie w innych zakładach przedsiębiorcy, w tym technologie zarządzania produkcją. Siłą rzeczy nie będzie on odnosił się do aktualnej linii technologicznej w zakładzie, w którym przeprowadzana ma być inwestycja, gdyż taka linia nie istnieje. Natomiast doradztwo będzie wskazywało w jaki sposób przeprowadzić tę inwestycję, aby odpowiadała ona założeniom Przemysłu 4.0. Audyt może odnosić się również do obecnych instalacji technicznych w nowym zakładzie, warunkujących przebieg procesu inwestycyjnego. Audyt może dotyczyć również technologii wykorzystywanych lub preferowanych przez innych interesariuszy - przede wszystkim dostawców i odbiorców produktów zakładu przemysłowego oraz sąsiadów tego zakładu (np. w zakresie oddziaływania określonych technologii na czynniki środowiskowe).

Odpowiedź

Nie ma wymogu, aby Wnioskodawca był właścicielem nieruchomości, w której zainstalowane będą urządzenia/maszyny zakupione w ramach projektu. Oczywiście wniosek nie powinien pozostawiać wątpliwości co do tego, że Wnioskodawca posiada prawo do realizacji projektu we wskazanej lokalizacji w makroregionie Polski wschodniej. Ponadto związek Wnioskodawcy z Polską wschodnią musi być ujawniony w dokumencie rejestrowym (KRS/CEIDG). Kwestią problematyczną może być próba kwalifikowania wydatków z kategorii "Koszty robót i materiałów budowlanych, o ile są bezpośrednio związane z instalacją maszyn i urządzeń, a ich wartość nie przekracza 10% wartości kosztów nabycia środków trwałych" w sytuacji, gdy tego typu koszty oznaczałyby podniesienie wartości nieruchomości, której właścicielem nie jest wnioskodawca. Nie rozstrzygając tych kwestii w sposób ostateczny (wymagałoby to analizy konkretnych okoliczności) wydatki z tej kategorii, w przypadku prac budowlanych w cudzej nieruchomości, prawdopodobnie nie byłyby wydatkami kwalifikowalnymi.

Odpowiedź

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku  należy wykazać (opisać i uzasadnić), że wdrożenie innowacji w procesie biznesowym w sposób istotny przyczyni się do rozwiązania problemu/problemów osoby/osób z niepełnosprawnościami, do zwiększenia dostępności, rozumianej jako zniesienie jednej lub więcej barier we właściwościach środowiska pracy (w tym: przestrzeni fizycznej miejsca pracy, rzeczywistości cyfrowej, systemów informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych w miejscu pracy). Wskaż nowe cechy / funkcjonalności wdrażanych rezultatów projektu odpowiadające na zdefiniowaną potrzebę osób z niepełnosprawnościami. Dostosowanie miejsc pracy do indywidualnych potrzeb osób z niepełnosprawnościami dotyczy miejsca pracy, na które wpłynie wprowadzona innowacja procesowa. Nie ma tu znaczenia czy to miejsce pracy, które już funkcjonuje, czy będzie to nowo utworzone miejsce pracy. 

Komunikaty

Spis treści

Pomoc