Wstęp
Spis treści
Tomasz Łyżwiński z ośrodka sieci Enterprise Europe Network przy Regionalnym Centrum Innowacji Transferu Technologii w Szczecinie został „Ambasadorem miesiąca” European IP Helpdesk! Na tę okoliczność przepytaliśmy Tomka na temat idei ambasadorów oraz w jaki sposób MŚP i startupy mogą skorzystać z usług Sieci w zakresie identyfikacji i ochrony własności intelektualnej, która jest niezwykle istotna w kontekście komercjalizacji i rozwoju innowacyjnych przedsięwzięć biznesowych.
Enterprise Europe Network Polska: Cześć Tomek! Co takiego robią Ambasadorzy European IP Helpdesk?
Tomasz Łyżwiński: Główne zadanie Ambasadorów to bycie punktem kontaktowym dla klientów i konsultantów sieci Enterprise Europe Network w zakresie własności intelektualnej. Ponieważ na cały kraj w grupie ambasadorów są tylko trzy osoby pochodzą z dwóch konsorcjów [Sieć tworzą w Polsce cztery konsorcja – Zachodnie, Wschodnie, Centralne i Południowe], w razie potrzeby wspieramy zarówno klientów, jak i konsultantów z całego kraju. Oczywiście w Sieci jest więcej konsultantów orientujących się we własności intelektualnej, niż tylko trójka ambasadorów i do nich też przekierowujemy np. do regionalnego ośrodka Enterprise Europe Network w Poznaniu.
Jak można skorzystać z porady w zakresie IP w ramach usług świadczonych przez Sieć?
TŁ: W kontekście całej Polski w razie prostych zapytań udzielam konsultacji na bieżąco, w razie usług kwalifikowanych do KPI2 sprawa musi być załatwiona w ramach client journey [firma musi wtedy „zapisać się” i formalnie zostać klientem Sieci, co nie wiąże się z żadnym kosztami, dlatego gorąco zachęcamy do wejścia pod skrzydła EEN].

Z jakiego rodzaju usług dotyczących IP mogą skorzystać MŚP i startupy?
TŁ: Usługi które osobiście wykonuję dla naszych klientów, to przede wszystkim szkolenia, audyty/identyfikacja własności intelektualnej, indywidualne warsztaty analizujące sytuację firmy w zakresie własności intelektualnej, przeszukanie baz patentowych oraz wsparcie w pozyskaniu finansowania. Jeżeli budżet Enterprise Europe Network na to pozwala, możemy sfinansować konsultację z rzecznikiem patentowym, bo sami nie udzielamy porad prawnych, chyba że w szeregach sieci jest prawnik lub rzecznik patentowy.
Czy usługi dla startupów i MŚP w zakresie ochrony własności intelektualnej jakoś się różnią?
TŁ: Różnica miedzy MŚP a startupami nie jest duża, poza tym, że przy startupach identyfikacja własności intelektualnej i możliwości jej ochrony odbywa się już na etapie omówienia, czy też opracowania modelu biznesowego, jeżeli takiego dokonujemy wspólnie z firmą.
Jak rozpocząć proces ochrony własności intelektualnej i jakich błędów unikać?
TŁ: Według mojej oceny największą skuteczność, czy też realny wpływ na działanie firm mają stosunkowo proste konsultacje na temat funkcjonowania systemu ochrony własności przemysłowej i zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa pozwalające uniknąć najbardziej podstawowych, ale nieodwracalnych błędów, jak zbyt wczesne ujawnienie informacji lub przegapienie terminu rozszerzenia ochrony na zagranicę. Sam proces zgłoszeń patentowych i tak powinien, a w wielu przypadkach musi (ochrona poza UE) wspierać rzecznik patentowy.
Przeczytajcie wywiad z Tomkiem na stronie European IP Helpdesk [w języku angielskim].
Potrzebujesz wsparcia w zakresie ochrony własności intelektualnej? Skontaktuj się z nami: een@parp.gov.pl