Wstęp
Spis treści
W dniach 2-3 lipca 2024 roku na Wydziale Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej odbyła się Interdyscyplinarna konferencja naukowa logistyka – produkcja – ekonomia. Poruszano zagadnienia nie tylko związane z logistyką, nie zabrakło kwestii dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym. W debacie ekspertów pt. Modele biznesowe gospodarki o obiegu zamkniętym (produkt jako usługa) dla sprzętu elektrycznego elektronicznego – czy regeneracja (refurbish/remanufacture) może zastąpić recykling? wziął udział dr inż. Wojciech Bednarek z Biura Regionalnego PARP w Poznaniu.
Celem konferencji było stworzenie przestrzeni do dyskusji naukowej nad bieżącymi trendami i wyzwaniami w zakresie logistyki, produkcji i ekonomii. Wydarzenie stanowiło niepowtarzalną okazję do podzielenia się przez przedsiębiorców swoimi osiągnięciami, nawiązania nowych relacji biznesowych oraz wymianę cennych doświadczeń. Do udziału w konferencji zaproszono przedstawicieli nauki i biznesu, ekspertów oraz praktyków.
W debacie Modele biznesowe gospodarki o obiegu zamkniętym (produkt jako usługa) dla sprzętu elektrycznego elektronicznego – czy regeneracja (refurbish/remanufacture) może zastąpić recykling? udział wzięli:
- Małgorzata Trzcinski, Prezes Supportive Recycling Poland, sp. z o.o., Prezes Centrum Polnischer Firmen
- Kamila Glinka, ekspert ds. gospodarki odpadami, Elektrorecykling S.A.
- Aleksandra Plucińska, ekspert ds. badań i rozwoju w gospodarce odpadami, Elektrorecykling S.A.
- Dr inż. Wojciech Bednarek, Ekspert ds. Gospodarki Obiegu Zamkniętego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
- Dr hab. inż. Łukasz Hadaś, Dyrektor Instytutu Logistyki WIZ, PP
- Dr inż. Magdalena Graczyk Kucharska, Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Jakości, WIZ, PP
W trakcie debaty poruszono wyzwania, problemy i perspektywy towarzyszące branży sprzętu elektronicznego i elektrotechnicznego. Zwrócono uwagę na fakt, iż model „produkt jako usługa”, jeden z modeli biznesowych GOZ, musi stawać się coraz powszechniejszy. Jak wspomniał Wojciech Bednarek, wymaga to zarówno podnoszenia kompetencji kadr, jak i zmiany świadomości społecznej. Jak wynika bowiem z przeprowadzonych analiz, młodzi ludzie gotowi są wdrażać w swoich codziennym życiu działania zgodne z GOZ, lecz musi być to poparte kampaniami marketingowymi oraz wymiernymi korzyściami (środowiskowymi, społecznymi, ekonomicznymi). Ponadto, wdrażanie modeli GOZ wymaga działań na wielu poziomach: legislacyjnym, produkcyjnym i związanym z demontażem i naprawą urządzeń elektronicznych.