Wstęp
Spis treści
Powszechnie twierdzi się, że najlepiej uczy się na własnych błędach. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaczerpnąć wiedzę od innych. Wnioski z cudzych doświadczeń mogą stać się wspaniałą lekcją, również dla przedsiębiorców. Prezentujemy zatem najczęściej występujące pułapki w świecie biznesu, których można uniknąć.

- Nieodpowiednie zarządzanie czasem
Produktywność nie oznacza pracy po godzinach. Gdy na rzeczy mniej ważne poświęca się zbyt wiele czasu, priorytety spychane są na bok. Warto zatem rozpoczynać dzień pracy wcześniej i starać się swoim zadaniom nadać wartość – istotne sprawy najlepiej załatwiać od razu. Rzeczy, takie jak odpisywanie na maile (czasochłonne, a mniej ważne), lepiej zostawić na później.
- Zapominanie o rodzinie
Zaangażowanie w projekt, szczególnie w początkowej fazie, potrafi przyćmić inne sprawy. Niestety, najczęściej cierpią na tym najbliżsi. Warto więc pamiętać o tym, by nie dać się zwariować i nie zapominać o życiu prywatnym. Poza tym, to właśnie w rodzinie można znaleźć wsparcie dla własnych inicjatyw, więc dobrze jest doceniać i odwzajemniać tę pomoc.
- Wypalenie
Są ludzie, którzy nawet po powrocie do domu wciąż są w pracy. Nieustannie rozmyślają o obowiązkach i sprawach, które należy załatwić. Praca po godzinach, zajęte weekendy, brak odpoczynku… To wszystko prowadzi do wypalenia. Każda firma powinna w swoim wewnętrznym statucie ustalić normowane godziny pracy i ogólne zasady funkcjonowania. Z kolei szefowie i managerowie powinni zachęcać swoich pracowników do zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. W końcu wypoczęty i zadowolony pracownik wykonuje swoje obowiązki o wiele efektywniej.
- Statystyki i dokumenty
W firmie powinny znaleźć się dwie najważniejsze osoby, którym przedsiębiorca może ufać: prawnik i księgowy. Ten pierwszy będzie chronił firmę, a drugi będzie odpowiadał za kontrolę finansów i unikanie zobowiązań podatkowych. Bez nich można wpaść w poważne tarapaty, więc warto inwestować w takich pracowników już od samego początku.
- Małe porażki, wielkie sukcesy
Czasem drobne potknięcia potrafią zachwiać początkującym przedsiębiorstwem. Warto zatem uświadomić sobie, że są to zwykłe przystanki na drodze do czegoś większego. W momencie gdy firma nie prosperuje najlepiej, dobrze jest wynajdywać drobne sukcesy i nimi motywować wszystkich pracowników do działania.
- Poświęcenie zdrowia
Dla wszystkich ciężko pracujących, szczególnie za biurkiem, obowiązkiem powinna być aktywność fizyczna. Przemęczenie, słaba kondycja i brak zdrowia nie tyko wpływają na efektywność, ale i na wygląd. W przypadku spotkań biznesowych, np. inwestorami, warto wyglądać dobrze i odpowiednio reprezentować firmę.
- Oczekiwanie na pomysł
To, co blokuje ludzi przed zakładaniem interesu, to oczekiwanie na najlepszy pomysł. Czy nie jest to fatalny błąd? Każda osoba myśląca o biznesie powinna zadać sobie pytanie: Jaki problem chciałbym rozwiązać? Idee pojawią się od razu, a przede wszystkim będą to realne pomysły, na które istnieje popyt. Nie pozostaje nic innego, jak działać.
- Zaciąganie długów
Rozważanie kredytów już na początki biznesowej drogi to poważny błąd. Tak naprawdę, im dłużej start-up potrafi utrzymać się na rynku bez pomocy finansowej z zewnątrz, tym jest on silniejszy. Zatem decyzje o pożyczkach i ratach kredytowych najlepiej odwlekać do ostatecznego momentu i własnymi siłami rozwijać firmę.
- Dokumentacja
Praca nad start-upem wymaga ogromnego nakładu pracy. Aby lepiej organizować swoje obowiązki, a także monitorować wszystkie decyzje i działania, dobrze jest założyć dokumentację. Zapisywanie i archiwizowanie wprowadzi porządek i usprawni funkcjonowanie firmy.
- Rady od życzliwych
Niestety bardzo często, zwłaszcza w Polsce, można spotkać się z podejściem „ja wiem lepiej”. Tak naprawdę, wśród rad życzliwych trudno znaleźć istotne i cenne wskazówki. O wiele lepiej jest zasięgać opinii ekspertów, których doświadczenie potrafi wiele wnieść do biznesu. Dzięki temu można diametralnie zmniejszyć ryzyko prowadzonych działań.