Spis treści
Cel działania
Celem jest wsparcie innowacyjnych przedsiębiorstw na wczesnym etapie rozwoju (startupów) poprzez programy rozwojowe o charakterze akceleracyjnym i post-akceleracyjnym oferowane przez akceleratory wybrane w trybie konkursowym.
Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie?
- koszty operacyjne akceleratora, w tym wynagrodzenia personelu projektu oraz koszty działań informacyjno-promocyjnych;
- koszty grantów udzielanych startupom.
Kto może otrzymać dofinansowanie?
O dofinansowanie mogą ubiegać się podmioty działające na rzecz innowacyjności, prowadzące działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru, które zobowiążą się do realizacji programu akceleracyjnego w terminie i na warunkach określonych w rekomendowanym do dofinansowania wniosku oraz posiadające doświadczenie w realizacji działań o charakterze akceleracyjnym. Przez podmiot działający na rzecz innowacyjności rozumie się w szczególności instytucję otoczenia biznesu działającą na rzecz wzrostu innowacyjności przedsiębiorstw i gospodarki, w tym:
- centra transferu technologii,
- centra innowacji,
- inkubatory technologiczne,
- akademickie inkubatory przedsiębiorczości,
- parki technologiczne.
FAQ
Najczęściej zadawane pytania
Tak, przy czym zgodnie z postanowieniami określonymi w §3 ust. 8 Regulaminu Wyboru Projektów, osoba ta nie może pełnić funkcji kierowniczych.
Zgodnie z postanowieniami kryterium rankingującego nr 1 „Doświadczenie wnioskodawcy w realizacji programów akceleracji” ocenie podlegać będzie doświadczenie Wnioskodawcy w pełnieniu roli akceleratora, tj. w okresie 7 lat, licząc od daty ogłoszenia naboru, zrealizował co najmniej jedną rundę programu akceleracyjnego polegającego na uzyskaniu co najmniej wyników walidacji przedmiotu, rozwoju lub jego kluczowych elementów w środowisku zbliżonym do rzeczywistego (lub w warunkach rynkowych) lub internacjonalizacji startupów. Postanowienia kryterium odnoszą się wyłącznie do doświadczenia Wnioskodawcy. Doświadczenie, o którym stanowi kryterium w odniesieniu do podmiotów powiązanych w Wnioskodawcą (niezależnie od rodzaju powiązań) nie stanowi przedmiotu weryfikacji przez PARP i nie może zostać zakwalifikowane celem spełnienia kryterium.
Członkowie zespołu wdrażającego projekt grantowy zasadniczo są odpowiedzialni w szczególności za obsługę zadań odpowiadających ustawowym zadaniom podmiotu realizującego projekt grantowy określonych w art. 41 ust. 8 ustawy wdrożeniowej. W dokumentacji konkursowej zespół też jest określony mianem zespołu zarządzającego projektem grantowym, niemniej oba określenia dotyczą tego samego zespołu, którego potencjał podlega ocenie w ramach kryterium nr 3 „Zasoby i potencjał Wnioskodawcy do zarządzania i realizacji projektu grantowego”.
Zespół realizujący program akceleracji, o którym stanowi kryterium rankingujące nr 4, odpowiada za kluczowe zadania programu akceleracji, tj. związane z realizacją procesów: nabór, ocena, soft-landing (jeśli dotyczy), akceleracja i postakceleracja.
Co do zasady oba określenia opisują ten sam zespół, odpowiedzialny w szczególności za obsługę zadań odpowiadających ustawowym zadaniom podmiotu realizującego projekt grantowy określonych w art. 41 ust. 8 ustawy wdrożeniowej. Koszty wynagrodzeń członków tego zespołu – pod warunkiem niepełnienia przez nich funkcji kierowniczych - realizujących działania beneficjenta projektu grantowego określone w art. 41 ust. 8 ustawy wdrożeniowej kwalifikowane są do wsparcia w ramach kosztów bezpośrednich.
Warunki konkursu nie określają maksymalnej liczby Partnerów Krajowych. Ze względów technicznych generator wniosków w LSI umożliwia Wnioskodawcy opis maksymalnie 10 Partnerów Krajowych oraz 10 Partnerów Zagranicznych. W przypadku potrzeby wykazania większej liczby partnerów Wnioskodawca może opisać ich w załączniku do wniosku (zakładka „Załączniki” w generatorze).
Dokumentacja konkursowa nie określa szczegółowych warunków w tym zakresie.
Co do zasady struktura udziałów i zarządzający startupem uczestniczącym w akceleracji „Poland Prize” powinny wskazywać na faktyczne zagraniczne pochodzenie przedsiębiorstwa.
Wskazuje na to poziom udziałów lub akcji posiadanych przez osoby fizyczne nieposiadające obywatelstwa polskiego wynoszący co najmniej 50% oraz udział w zarządzie spółki co najmniej jednej osoby nieposiadającej polskiego obywatelstwa.
Definicja startupu przedstawiona w załączniku nr 6 do Regulaminu Wyboru Projektów odnosi się wyłącznie do podmiotu podlegającego akceleracji w toku projektu, tj. grantobiorcy - uczestnika programu akceleracyjnego Smart Up (jak wprost określa definicja).
Z kolei kryterium rankingujące nr 1 „Doświadczenie wnioskodawcy w realizacji programów akceleracji” bada przede wszystkim doświadczenie Wnioskodawcy w realizacji programów akceleracji, przy czym przedmiot takiej akceleracji nie pozostał zdefiniowany w kryterium i opisany jest w sposób otwarty (jako „przedmiot rozwoju”, „kluczowe elementy przedmiotu rozwoju”, „startup” oraz „rozwiązanie”). Tym samym doświadczenie Wnioskodawcy co do zasady może zostać wykazane poprzez realizację programu (-ów) akceleracji wspierających rozwój także rozwiązań / startupów bez osobowości prawnej, w tym rozwiązań osób fizycznych (np. zespołu naukowego).
Wnioskodawca niezarejestrowany w KRS może wziąć udział w naborze. W takim przypadku we wniosku o dofinansowanie w polu „Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym” podaje numer wpisu do innego właściwego dla niej rejestru, w polu „Opis projektu” podając nazwę tego rejestru.
Jeśli wnioskodawca jest jednostką wewnętrzną uczelni niemającą osobowości prawnej należy podać nr KRS uczelni, a jeżeli uczelnia nie jest wpisana do KRS, numer wpisu do innego właściwego dla niej rejestru zgodnie z powyższym.
Tak, zgodnie z § 2. ust. 12 umowy o dofinansowanie, Beneficjent zobowiązuje się do realizacji Projektu zgodnie z wymogami określonymi dyrektywą w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, dyrektywą w sprawie ochrony dzikiego ptactwa , dyrektywą w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory i dyrektywą ustanawiającą ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (o ile będzie dotyczyło danego Projektu).
Podstawą udzielenia grantu przez Beneficjenta (akcelerator) grantobiorcy (startupowi) jest pisemna umowa o powierzenie grantu (akceleracji) zawarta między Beneficjentem a grantobiorcą, o której mowa w art. 41 ust. 7 ustawy wdrożeniowej. Zakres umowy pomiędzy stronami o których mowa powyżej, został określony w § 3a. ust. 8 umowy o dofinansowanie, dostępnej na stronie naboru.