Wstęp
Spis treści
Chociaż oś czasu (ang. Timeline) została wprowadzona na profilach firmowych już jakiś czas temu, to nadal wielu marketerów nie potrafi wykorzystać jej skutecznie. O zmianach, które przyniosło jej wprowadzenie, pisaliśmy już w artykule Nowy wygląd profili firmowych na Facebooku - 6 zmian o których powinieneś wiedzieć. Dziś prezentujemy dziewięć wskazówek na to, jak wykorzystać Timeline do promocji własnej firmy lub marki.
1. Zamieszczaj obrazki w postach

Timeline jest o wiele bardziej przyjazny dla zdjęć umieszczanych w treści postów. Zresztą zdjęcie zawsze bardziej przyciąga wzrok niż zwykły tekst. Pamiętaj, że nie musisz inwestować w profesjonalne sesje zdjęciowe. Czasami wystarczy wyciągnąć smartphona i pstryknąć amatorską fotografię. Dobrym przykładem są działania Białego Domu (The White House), którego nieformalne zdjęcia pokazują Baracka Obamę w ciepłym i przyjaznym świetle.

Zamieszczanie zdjęć prawie przy każdym z postów zauważyć można także na niektórych z polskich profili firmowych. Fan-page Maciek Gajwer (fikcyjna postać wykorzystywana w reklamach sieci sklepów Praktiker) to doskonały przykład.
2. Uważnie wybierz swoje zdjęcie w tle

Ostatnio przeprowadzone badania wykorzystujące technikę eye-tracking wykazały, że internauci zwracają ogromną uwagę na zdjęcie w tle. O wiele większą niż na jakiejkolwiek inne treści na fan-page’u. Warto więc wybrać uważnie to zdjęcie i zadbać, aby było wyraźne i w wysokiej rozdzielczości. Cover photo (zdjęcie w tle) jest okazją do zrobienia pierwszego, silnego wrażenia na potencjalnych fanach.

W polskiej części Facebooka przykładem na wykorzystanie tej wskazówki jest fan-page Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Wyraźne zdjęcie uśmiechniętych młody ludzi nawiązuje z internautami nić porozumienia i powoduje pozytywny odbiór marki.
3. Zwróć uwagę na statystyki

Facebook ma wiele do zaoferowania jeżeli chodzi o dokładne statystyki Twoich fanów. Dobrze jest zainteresować się tą tematyka i poznać przynajmniej podstawowe wskaźniki charakteryzujące twoje działania w mediach społecznościowych. Będę to m.in. PTAP (People Talking About This), ilość wszystkich fanów, wskaźnik wiralności czy zasięgu. Wszystkie one są dość dokładnie opisane w pomocy serwisu.
4. Wyróżniaj lub przypinaj najlepsze posty

Timeline to nie tylko domyślny sposób prezentowania treści w sposób chronologiczny. Można wpłynąć na pozycję wybranych postów. Wystarczy „przypiąć” post na samej górze strony lub zastosować wyróżnienie, które spowoduje jego rozciągnięcie na całą szerokość ekranu.

Fan-page PARP - Wspieramy e-Biznes często stosuje przypinanie i wyróżnianie postów. Umożliwia to zaprezentowanie najciekawszych, a także najbardziej aktualnych informacji.
5. Uporządkuj swoje aplikacje

Bezpośrednio pod zdjęciem w tle znajduje się miejsce na cztery aplikacje. Przywoływane już badania eye-trackingowe dowodzą, że ten obszar bardzo często skanowany jest przez internautów. Nie wiele osób wie, że na Facebooku dostępnych jest ponad 3 000 różnych aplikacji. Część z nich jest płatna, a za inne w ogóle nie trzeba wnosić opłat. Pozwalają one mocno uatrakcyjnić fan-page’a promowanej firmy.

Na fan-page’u portalu web.gov.pl również zastosowano tą wskazówkę. Na górze strony umieszczono cztery aplikacje ułatwiające przejście do dodatkowych treści. Każda z aplikacji opatrzona została indywidualną ikoną. Ich wygląd jest spójny z wyglądem fan-page’a, jak również całego serwisu.
Od czasu wprowadzenia Timeline minęło już trochę czasu. Warto zwrócić uwagę na badanie porównujące tą funkcjonalność do poprzedniego wyglądu profili firmowych. Liczba lajków wzrosła średnio o 22% na każdy post, współczynnik PTAT (People Talking About This) również wzrósł o 25%. Zmalała natomiast ogólna ilość pozostawianych przez fanów komentarzy. Średnio dla badanych fan-page’y jest to spadek o prawie 7 procent.
Źródło:
http://mashable.com/2012/05/17/facebook-timeline-brand-tips/
http://mashable.com/2012/04/20/fan-growth-slowed-facebook-timeline/